tisdag, april 24, 2007

Varför namnförslagstävlingar?

Vad är det för vits med att utlysa tävlingar om namnförslag när de mest fantasilösa och tradiga förslagen ändå vinner? Jag har egen erfarenhet av detta. Nu kanske ni tycker, att jag är en dålig förlorare. Ja, jag är en urusel förlorare när jag anser att jag borde ha vunnit.

Fall 1: En tävling om namn på ett kafé i en särskild lokal. Jag lämnade in ungefär 25 olika fyndiga och roliga förslag. Jag fick ett pris för att jag hade kommit med flest roliga och fyndiga förslag - och det är jag tacksam för. Men det vinnande förslaget kom från en annan person. Det vinnande förslaget blev ungefär "Lokalkaféet". (Jag avslöjar inte det verkliga namnet, ty då kan någon räkna ut vem jag är.)
Hur fyndigt var det? Nej, just det. En nolla på vilken skala som helst.

Fall 2: En tävling om namn på ett övningsfält för Räddningstjänsten. Jag lämnade in ett dussin bra namnförslag. Jag vann ingenting. Övningsfältet låg i ett kvarter som vi kan kalla "Flabbatorsken". Gissa vilket förslag som vann! Det oerhört spirituella, kreativa och fantastiskt välfunna "Övningsfält Flabbatorsken".

Varför arrangera namnförslagstävlingar när sådana idiotförslag vinner?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida