onsdag, april 11, 2007

Freud Anti-Freude

Bra! Från oväntat håll kom det en så här bra artikel. Det finns hopp.

Och jag håller med. Jag har aldrig litat på Freud, i alla fall inte sedan jag fick veta att han var drogberoende. Och vad är det för mening med att älta och älta, gräva sig djupare ned i det förfärliga barndomsträsket och vältra sig i allehanda elände? "Man blir bara ledsen av att vara ledsen. Man övar sig i depression." Snyggt formulerat!

Uppdatering drygt två timmar senare:
Det var väldigt vilka kommentarer det blev i Expressen. Det är så trist med så förutsägbara kommentarer som t.ex. att skribenten är dåligt påläst och att det inte finns någon metod som passar alla. Måste man ha minst doktorerat i ämnet för att ha rätt till en åsikt? Vem påstod att KBT är en metod som passar alla? Etc. Att kritisera Freuds teorier är tydligen ibland jämförbart med att svära i kyrkan. Men alla har fel när man blandar in politik. Jag har i alla fall svårt för att tro att Freud ville att hans teorier skulle tolkas i marxistiska termer. Jag tänker mig Freud som en apolitisk figur.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida