onsdag, april 11, 2007

Kolla källorna!

Ett bra sätt att ta reda på om en populärvetenskaplig bok är seriös eller inte är att kolla källförteckningen. Ibland kan visserligen en populärvetenskaplig bok helt sakna källförteckning men ändå vara bra. Men om den har en källförteckning som verkar vara helt åt skogen tokig, så är sannolikt själva boken också knäpp.

Tanken slog mig när jag stod och bläddrade i en pocketbok med populärvetenskapligt stuk. Jag tänkte att ämnet var intressant och jag började skumma. När jag kollade källförteckningen fick jag kalla fötter. Det var sannerligen inga källor som jag skulle anlita i första hand. Det var ungefär som att anlita teblad vid aktieinköp. Not my cup of tea. Den boken får förbli oläst.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida