fredag, mars 23, 2007

Dirty Harry IV

Tidigare har jag bloggat om Dirty Harry här. Det här är den fjärde filmen (från 1983) i serien om San Franciscopolisen Harry Callahan.
I mitt tycke är detta den näst bästa filmen i serien. (Ettan är bäst.) Tveklöst sämst är den femte och sista delen - The Dead Pool (1988). Vilken som är bäst av tvåan "Magnum force" (1973) och trean "The enforcer"/"Hårdingen" (1976) är en fråga om humör och stämning. Den här recensionen av "Sudden impact" känns ganska adekvat. Samtidigt vill jag påstå, att den här filmen är bättre än vilken Beck- eller Wallanderfilm som helst.

Kuriosa: Uttrycket "Go ahead. Make my day." känner ni nog till. Det är hämtat ur denna film. Coolare än så här blir det aldrig.

Etiketter: ,

2 kommentarer:

Blogger annen sa...

Hej!
Såg ditt inlägg här nere om låten 21/3. Visste inte ifall du skulle se kommentaren så därför kommenterar jag det inlägget här istället :)
Jag älskar den låten! Spelade den högt just 21/3. Den är underbar! Dan Hylander är underbar! Raj Montana Band är underbara! :)

3:10:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Japp, du har helt rätt! Raj Montana Band är kult!

4:28:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida