fredag, mars 02, 2007

Bikten - en smårolig liten bok

En ganska rolig bagatell:
"Den här boken kommer att få dig att sätta kaffet i halsen och allvarligt undra hur det står till med dagens Sverige" kan vi läsa på pärmens baksida. Nå ja, kaffet i halsen har jag satt många gånger tidigare. Jag är luttrad. Men visst är det kul att läsa diverse bekännelser. 224 sidor med ofta bara en bekännelse per sida - det blir inte mycket text. En del bekännelser är onekligen udda. Man tvingas tänka, att de ansvariga har ett omdöme som lämnar mycket övrigt att önska. Hur knasigt är t.ex. inte detta?: "Ibland när mina grannar har åkt till jobbet brukar jag gå över till deras brevinkast och kissa in genom det. - Anonym 28 år" (s. 88).

Många bekännelser handlar om kiss och bajs, om otrohet och en falsk yttre fasad. Det blir tjatigt i längden trots att boken är tunn. Men så dyker det upp ett och annat guldkorn. Den här "bikten" är min personliga favorit:
"Jag blev förbannad på en jävla stroppig bensinmacksägare i Stockholm. Han var otrevlig och kaxig. Klockan 6 nästa morgon satt det snabbtorkande epoxilim och en avbruten tändsticka i varje ytterdörrslås på macken. Tyvärr kunde jag inte stanna kvar och se när han skulle öppna. Rätt åt honom. Han har fått sina lås limmade varje gång jag är i huvudstaden. - Per 40 år, egen företagare" (s. 29)

Rent generellt kan man säga om den här boken att den får oss att känna oss förståndigare och mera moraliskt oantastliga än många av dem som figurerar i boken.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida