fredag, mars 02, 2007

Dagens i-landsproblem och självömkan

Den här dagen har jag varit lite låg. I början av arbetsdagen fick jag veta att man haft ett vin- och öl-provargäng som bildades redan för några år sedan. Och jag har, såvitt jag nu kan påminna mig, aldrig blivit tillfrågad om jag ville vara med i sällskapet. Då blev jag lite sur. Och så fick jag sådana där självkritiska tankar kombinerade med lite paranoia. "Vill de inte ha med mig? Är jag så hemsk? Vad gör jag för intryck på andra? Är jag så jävla tråkig? Är jag en besserwisser? Är jag en glädjedödare?" Etc.

Men sedan kom bortförklaringarna. Jagets försvarsmekanismer satte i gång med sitt jobb. Jag tänkte sedan, att jag klarar mig bra utan de där självförhärligande och fisförnäma ryggdunkande medlemmarna i klubben för inbördes beundran. Låt dem hålla på med sina patetiska provningar. I ett blindtest smakar de i alla fall inte skillnad på Parador och ett 200-kronors-vin. Och så tjuvlyssnade jag lite på en dialog två av medlemmarna sedan hade. Dagens i-landsproblem gällde varför en viss sorts rödvin inte längre säljes på Systembolaget. Ack, ack, världen går mot sin undergång när vissa vinsorter inte längre går att köpa så där helt spontant. Äsch, låt vinprovarna hålla på med sitt borgarklassens-diskreta-charm-flams. Låt dem inbilla sig att de är "fina". Jag drar mig tillbaka och lyssnar på P J Harvey och dricker en förbannat god single malt whisky.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida