lördag, februari 10, 2007

Vikarien

Nu har jag sett den här:
Jag tycker den här recensionen är vettig - men även den här - och den här. Filmen borde vara obligatorisk i skolan. Den ställer viktiga frågor utan att leverera några idiotsäkra svar. Det finns ju inga idiotsäkra svar. Om de hade funnits, så hade inte de problem som visas i filmen behövt uppstå.

Om jag nu skall försöka vara lite snusförnuftig, så vill jag betona två saker:
1. Regler
2. Motivation
Om det saknas tydliga regler i klassrummet och motivation bland eleverna, så blir det anarki i klassrummet och i samspelet mellan individerna där. Kom nu inte dragandes med det gamla vanliga höger-vänster-politik-tugget. Det handlar inte om det. Det handlar om vanligt(?) sunt förnuft och en dräglig situation. Jag räknar mig som vänster, men jag vill samtidigt ha ordning och reda. Det är en vanlig missuppfattning att vänster betyder allmän moralupplösning och flum, flum, flum eller något liknande. Det skall f-n vara lärare när ingen elev visar den minsta lilla hyfs. Det skall väl inte vara så svårt att låta bli att tugga tuggummi under lektionen? Det skall väl inte vara så svårt att låta bli att ha mössa/keps/skärmmössa på sig inomhus? Det skall väl inte vara så svårt att hålla tyst när någon annan talar? Det skall väl inte vara så svårt att sitta någorlunda rakt och stilla på stolen? Etc. Vart tog den gammaldags vanliga "vetna" "huten" vägen?

Samtidigt...: Det är inte lätt att göra en elev motiverad till att göra goda prestationer i skolan om h*n inte vet om h*n skall bli utvisad ur landet nästa vecka. Det finns inga enkla lösningar på så svåra problem. Men ett steg på vägen vore väl ändå att anställa flera lärare...

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida