måndag, januari 15, 2007

Innehållsrik scenbild

Det finns en bild på den här adressen. Bilden är hämtad ur Lars von Triers makalösa film "Breaking the waves" (- den film som mer än någon annan film fick mig att bli kristen på allvar). Vi ser Emily Watson (som Bess) ligga på marken utanför kyrkan. Hennes moped ligger omkullvält vid sidan om henne. I bakgrunden ser vi ett gäng pojkar som har följt efter henne och kallat henne "hora", kastat sten på henne och på andra sätt förnedrat henne. Prästen mitt i bilden fick stopp på pojkarnas trakasserier - men nu står han där och vet inte vad han mer skall göra.

En scen som rymmer så oerhört mycket!

Men en sådan präst skulle i alla fall inte jag vända mig till om jag plötsligt skulle hamna s.a.s. på bar backe. Jag tycker, att det är stor ynkedom av en präst att på detta sätt vägra befatta sig med en "fallen" person.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida