torsdag, december 14, 2006

Spielbergs "Hajen"

Eftersom jag redan har snöat in lite på årtalet 1975, så kan jag lika väl fortsätta. "Barry Lyndon" och "Monty Pythons galna värld" var två fantastiska filmer som hade premiär det året. Det här var ytterligare en film som har satt sina spår...:
Åter igen en hyfsad filmatisering av en hyfsat bra bok, kan man säga. Ja, d.v.s. "Barry Lyndon" var ju faktiskt en bok från början. Men Monty Pythons film är snarare en drift med en legend, nämligen legenden om Kung Arthur och hans tappra riddare kring det runda bordet.

Steven Spielberg hade väl ännu inte uppnått megastjärna-status, men det skulle inte dröja så länge.
"Hajen" bet s.a.s. inte i tag i mig med en gång. Till en början tyckte jag, att den var ganska taffligt gjord - ja, att den saknade de där riktigt sylvassa tänderna. Med tiden har jag fått ändra mig. Det är faktiskt skickligt hantverk vi pratar om här. Jag kan mycket väl tänka mig, att "Hajen" har bildat skola i hur man bygger upp spänningen succesivt - med bett. Dock är jag inte lika entusiastisk som man är här. Av tärningens alla sex ögon tycker jag den här rullen på sin höjd kan vara värd fem.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida