söndag, december 03, 2006

Egovetande

Varför? Vad skall det nyttja till? Så här är det: Det finns personer som läser böcker i ofantliga mängder, de beställer hem artiklar, de kopierar, de frågar efter böcker som inte finns etc. De verkar aldrig få nog. De skall bara ha mera och mera och mera och mera.... Till vilken nytta? Vad tjänar deras studier till?
Jag hade inte ojat mig om det hade resulterat i en doktorsavhandling, en essäsamling, en krönika eller i alla fall något. Men ack nej. Resultatet är noll, nada, ingenting. Absolut ingenting får vi andra veta om resultatet av all denna möda.

Jag kan inte begripa mig på sådana människor som samlar på sig en massa vetande och sedan inte delger någon annan det. Hur funkar sådana människor? Vad är poängen med att sitta på en massa kunskap och bevaka den som sin egen och aldrig låta någon annan få del av den? Kan någon tala om det för mig? Jag fattar det inte.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida