tisdag, november 28, 2006

Jag - Jules Falköga

Tänkte på det här med fina ställen. Gästgiverier, hotell, krogar och andra sådana ställen som har väldigt gott rykte... Jag vet inte, men jag tvivlar ibland. Jag menar så här: Om ett plejs har så makalöst bra rykte, så vill jag gärna tro att det där plejset är lika makalöst bra på allting - genomgående. Men si - så är det ju sällan.
Jag har varit på ett sådant plejs med väldigt gott rykte när det gäller maten. Det har fått massor med utmärkelser. De hänger på väggarna som utropstecken: "Titta så bra vi är!" Men så tittar jag mig omkring. Jag ser möbler som inte passar ihop, jag ser ett piano som är fult och mycket simpelt, jag ser ett whiskysortiment som är helkass, jag ser gardinkappor med hål, jag ser en död fluga på fönsterbrädan i köket, jag ser murkna brädor som behöver bytas ut etc. Jag blir inte imponerad.
Jag skulle passa utmärkt som kringresande kontrollant. Jag skulle lägga märke till vartenda litet fel. Jag skulle bli alla hotell- och restauranganställdas fasa. När de ser mig går de undan och önskar de var någon annanstans. Jag är Jules i "Pulp fiction" och talar utantill ur Hesekiel.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida