söndag, november 26, 2006

En bok av Leo Buscaglia

Det finns så många böcker om hur man skall bli en "bättre" människa, hur man skall öka sitt självförtroende, hur man skall bli mera "levande" etc. Jag har läst många av dem. Jag påstår, att den här boken är en av de bästa i sällskapet:
Jag köpte denna bok den 5 juli 1986. Många understrykningar och omläsningar blev det. När jag nu bläddrar i den, kan jag fortfarande tycka att det är en väldigt bra bok. Och det, mina vänner, är ett bra betyg.

Med några citat får
jag försöka förklara varför jag gillar den:
"(...) ingen förändring äger rum utan hårt arbete och smutsiga händer. Det finns inga formler och inga böcker om tillblivelse att lära sig utantill. (...) jag skapar mitt liv och ingen annan skapar det åt mig." (s. 70)
"Meningen med livet är att betyda något - att räknas, att stå för någonting, att det spelar en roll att vi över huvud taget har levt." (s. 48)
"Befria er själva från förväntningar. (...) Om ni vill orsaka er själva smärta så gå omkring och vänta er saker och ting." (s. 116)
"Vi lär ut allting utom det som är väsentligt, och det är hur man lever i glädje, hur man lever i lycka, hur man får en känsla av personligt värde och personlig värdighet. Det kan man lära ut och det kan man lära sig. Vi behöver flera som lär ut detta genom att vara förebilder (...)" (s. 233)

Ja, så bra är denna bok att du kan skippa en massa kurser och möten och diverse andra böcker i den här lukrativa nischen. Läs Buscaglia, läs Erich Fromm, läs Rollo May - för att nu bara nämna tre. Deras böcker hjälper en bra bit.

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida