söndag, november 26, 2006

Tacka vet jag gammaldags spel

Jag vill slå på trumman för gammaldags spel. Handen på hjärtat: visst var det himla kul att spela Finans, Monopol, Fia, Kinaschack och de andra gamla spelen - eller varför inte Lusen?
Inte nog med att de inte drar någon el. De innebär dessutom social skolning. Det kan man knappast påstå om moderna dataspel där man sitter ensam och slösar med elen.

Det hör julen till: vi spelar spel som aldrig annars på året. Det kan bli brädspel, kortspel, Alfapet, charader m.m. Min personliga favorit är Trivial Pursuit. Allvarligt talat: Är inte TP det senaste riktigt bra spelet? Har det kommit något spel efter TP som lyckats överträffa det? Jag tvivlar.

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Ja! Visst är det underbart att spela sällskapsspel. TP, Monopol, Den försvunna diamanten och schack är nog mina favoritspel genom åren.

12:43:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Den försvunna diamanten! Javisst - en modern klassiker. Och Memory!
Och poängpoker! Och... De är ju hur kul som helst.

12:57:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida