onsdag, oktober 11, 2006

Hitta Nemo

Den här filmen måste man ju bara gilla. Annars har man problem.
Jag kan instämma i nästan allt i den här recensionen. Däremot tycker jag att det blir för mycket tjafs om teknik i den här recensionen.

Ett intressant fenomen med sådana här filmer är det ständiga och snobbiga tjatet om originalversionens oerhörda överlägsenhet jämfört med den dubbade versionen. Det skall tydligen vara väldigt vulgärt och simpelt att gilla den dubbade versionen. Då är jag simpel och vulgär, ty jag gillade det svenska talet till den här filmen. Hajens öppningsreplik t.ex. är ju alldeles klockren: "Haj!" (alltså "Hej!" på dialekt). Och slutrepliken är obetalbart komisk - även på svenska!

Never mind the snobs. Jag ger den här filmen en svag femma.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida