Lite om kraftverket Pasolini
Tomas Lappalainen skrev om honom i Aftonbladet i november 2005. Mycket läsvärt och så pass omfattande, att det fick delas upp i två delar: 1 och 2. Det går inte att komma runt Pasolini om man på ett seriöst sätt skall skriva 1900-talets europeiska filmhistoria. Mest känd är han förmodligen för filmatiseringarna av tre klassiska litterära mästerverk: "Tusen och en natt", "Decamerone" och "Canterbury Tales".

Men samtidigt kunde han dela ut den ena rallarsvingen efter den andra mot företeelser han inte gillade. Han kunde reta sina motståndare så till den oerhörda grad att det förmodligen ledde till hans död. Det var "den nykapitalistiska konsumtionskulturen" (Lappalainen) som mer än något annat fick hans förakt.
Han tog "(...) det heliga på största allvar och liksom hos Tarkovskij får man intrycket att han ser den digraste innebörden och den djupaste skönheten hos människan i den förmoderna värld som ännu inte sekulariserats." (Ibid.) Lappalainens essä var mästerlig. Läs den!
Pasolinis sista film blev "Salo - eller Sodoms 120 dagar" . Jag har inte sett den, men jag är inte heller säker på att jag vill göra det. Många svimmade eller gick ut från biografen och spydde, när filmen hade premiär. Så chockerande äckliga och motbjudande var flera av scenerna. Samhällskritik som framkallar rent kroppsliga symptom - det är vi inte vana vid.
Etiketter: Film
1 kommentarer:
Det stämmer ju inte att "alla får pippa" i danska gladporrfilmer - vad jag vet. Aktörerna är ju unga, smala, friska och ganska snygga. Inte katten får vi se t.ex. feta, gamla eller funktionshindrade stilla sina sexuella lustar. Skulle det bli för pinsamt?
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida