onsdag, augusti 30, 2006

V - som i victory

Det har tidigare i dag klagats på olika håll över Anna Hedenmos sätt att intervjua partiledare i SvT. Kritiken fick absurda proportioner. Man ville framställa Hedenmo som en allianshatare och en Perssonslickare. Tramsiga överdrifter.
Man skulle däremot kunna hävda, att Rundström och Knutson var icke opartiska och definitivt avogt inställda mot Lars Ohly i Utfrågningen i kväll. Knutson var närmast jönsig i sitt fientliga utspel. Ohly fick mina sympatier. Den här gamla knappen kommer väl till pass:
Det är till mycket stor del just rättvisa som valet handlar om. Borgarna bryr sig inte om det. De bara tjafsar på med sitt eviga tugg om skattelättnader och mindre krångel för småföretagare. Boring.
Vad jag däremot kan sakna hos V är någon sorts klart uttalad rakryggad hållning när det gäller rättsrötan i dagens Sverige. Jag anser t.ex., att det är för lätt att göra grova brott utan påföljd och att straffen ofta är för milda och tandlösa. Jag kan vidare tycka, att fängelsevistelser kan påminna lite väl mycket om boende i vandrarhem. Jag vet: många anser, att frihetsberövandet är straff nog. Det håller jag inte med om. Det skall t.ex. inte vara möjligt att - som har skett - fortsätta sin kriminella verksamhet inifrån fängelset.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida