lördag, maj 13, 2006

Träna gärna hjärnan

Det finns många böcker i genren "tankenötter" och vissa är bättre glömda, men den här tillhör de mest läsvärda (från 1976):
Söderberg skildrar sådana här problems historia, ger exempel på gamla klassiker och nya, serverar smakprov på intelligenstest m.m. Dessutom har han både humor och humör. Det glädjer mig oerhört när han t.ex. ger en känga åt H. J. Eysenck som i en av sina böcker hade "Lekstuga för snillen". Låt mig ta följande exempel ur denna skojsighet för överbegåvade (s. 74):
Sätt in det tal som fattas:
2 20 42 68 ?
Så här skriver Söderberg (s. 76): "På det här problemet har Eysenck en nästan obegripligt krånglig lösning i sin andra IQ-bok. Men det visar att problemet kan lösas på flera sätt. Enklaste vägen är att sätta upp en tabell över skillnaden mellan talen
2-20 skillnad 18
20-42 skillnad 22
42-68 skillnad 26
Därav framgår att skillnaden varje gång ökar med 4. 26 ökat med 4 blir 30. Alltså 68+30=98, som är det sökta talet. Uppfattningen om kraven på ett snille kan ju vara högst skiftande."
Jag fortsätter citera: "Att man kan träna upp sin intelligens är självklart, det gör de flesta av oss varje dag i livet" (s. 77) och "Det finns mindre skäl än någonsin att betrakta intelligenstest som annat än roande sällskapslekar, vari man kan driva upp sin personliga färdighet" (dito).

Etiketter: , , ,

2 kommentarer:

Blogger Bloggblad sa...

Den boken kommer jag inte att sno ifrån dig. Livets gåtor gillar jag att lösa (lyckas tyvärr sällan) men siffer- och tändstickproblem struntar jag högaktningsfullt i. (Surt, sa räven. Jag klarar dom aldrig!)

9:30:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Det spelar mindre roll. Det är ju livets gåtor som är de riktigt intressanta.

10:57:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida