lördag, april 08, 2006

Dagens album

Olle Adolphsons bästa! eller "Nu är det gott att leva". Lysande! Han var en stor poet. På nämnda album kan vi lyssna till "Nu har jag fått den jag vill ha", "Vad tänker hon på?", "Nu är det gott att leva", "Älskar inte jag dig då" och "Sign. 'Karlsson - evig vår 1964'" m.fl. - alla små mästerverk. Den sistnämnda biten får mig nästan att börja gråta. Tänk att minnas en enda dans för mer än 25 år sedan och undra hur danspartnern mår nu. Olle Adolphson var en precis så där lagom blödig och sentimental romantiker i sin musik och poesi. Jag tycker mycket om hans finkänslighet. Han hade en väldigt väl utvecklad fingertoppskänsla i sin konst.

Etiketter:

4 kommentarer:

Blogger Pierre Falk sa...

Olle. Jag lyssnade mycket på honom i mitten av nittiotalet. Det kom en fantastisk CD-box då, med tre skivor i. Den gick ständigt i skivspelaren.

En personlig favorit är "Sängen". En härlig uppvisning i rimmad berättarkonst. Nej, jag tror jag ska skriva om Olle på min egen blogg. Det blir när jag får tid. Just nu nöjer jag mig med att länka till dig.

11:48:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

All right. Jag skall hålla utkik.

10:56:00 em  
Blogger Pierre Falk sa...

Nu har jag skrivit en Olle-hyllning.
http://pierrebrain.blogspot.com/2006/04/olle-adolphson_21.html

3:37:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Den måste jag läsa!

7:45:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida