lördag, februari 13, 2010

Lite om en bok - och så en idé

Först och främst: detta är ingen recension. Det är bara en bloggpost kring en bok.
Jag kan inte avlägga en regelrätt recension eftersom jag inte har haft möjligheten att läsa hela denna bok. Lånetiden är slut. Jag återkommer till det.

Men låt mig åtminstone få hävda detta: jag är skeptisk. Jag är inte helt övertygad om att diverse spektakel som gör massmedia intresserade är rätt metod att få flera människor att komma till gudstjänst. Den f.d. prästen Bengt Lindwall skriver i denna bok (från 2009) "personligt i anekdotens form om okonventionella arbetsformer, ofta mötta av oförståelse, och om sin vilja att nå ut till människor oavsett var de har befunnit sig. Inga medel har skytts: en åsna i Vetlanda kyrka, vigsel i direktsänd teve och dans på kyrkans ungdomsverksamhet." (Citerat från pärmens baksida)

Det som slår mig när jag hastigt skumläser boken är hur ytlig den är. Det är inte mycket till djupsinne. En präst borde i sina memoarer t.ex. kunna skildra hur han/hon har kämpat sig igenom en predikotext innan h*n känner sig nöjd med den. Och en präst borde likaledes kunna beskriva hur h*n kom till tro och hur man tar sig igenom stunder av djupt tvivel. Men här verkar man leta förgäves efter sådant allvar. Det blir desto mera av flams och trams. Och jag får intrycket att boken lika väl kunde ha skrivits av någon vem som helst med "tusen järn i elden" och med sinne för marknadsföring.

Nej, jag tror att populismen måste ha sina gränser. Jag tror inte att präster vinner i trovärdighet genom att göra sig mera "folkliga" med allehanda jippon som lika gärna kunde ha ägt rum på en fritidsgård, i en bingohall eller motsvarande. Skall inte gudstjänsten i kyrkan få vara något heligt, något andäktigt och rogivande, något befriat från allt publikfrieri?


Och så får jag återkomma till det där med lånetiden på bibliotek. Jag har nu hittat på den ultimata lösningen som kommer att revolutionera biblioteksvärlden. Varför skall vi som lånar många böcker drabbas? På mitt nattduksbord har jag alltid mellan ett dussin och ett tjog böcker som jag håller på med eller tänker ta mig igenom. En stor del av dem är lånade från biblioteket. Och ofta måste jag lämna tillbaka lånade böcker innan jag har hunnit läsa dem. Detta är ett problem. Här är lösningen:
Om man lånar en bok är lånetiden fyra veckor
Om man lånar mellan två och fem böcker är lånetiden sex veckor
Om man lånar mellan sex och tio böcker är lånetiden åtta veckor
etc.
Lysande! Inte sant?

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida