En bok om skapande begåvning
Den här boken - A. J. Cropleys "Skapande begåvning" (Denna upplaga från 1973) - köpte jag när den var ganska ny. Det var under en period då jag köpte allt i bokväg jag fick ögonen på när det gäller kreativitet. Den här boken är inte någon av de bästa i ämnet, men den är ändå värd att plocka några citat ur.
"Med kreativitet avses i denna bok således det som Guilford kallar 'divergent tänkande' eller som Bartlett benämner 'öppet tänkande'." (s. 21)
"(...) de högt kreativa barnen är bättre i läsning och språk, trots att skillnaderna i IK i vissa fall var så stora som 26 poäng." (s. 44)
"Divergenta eller kreativa människor visade till största delen preferenser för sådana ämnen som litteratur, moderna språk, historia och teckning, medan konvergenta människor föredrog naturvetenskapliga ämnen" (s. 45)
"Hög kreativitet ger (...) en markant förbättring av skolprestation, om IK-nivån ligger över 120." (s. 48)
"Kreativt tänkande människor har vidare kategorier - de kan se ekvivalens som inte är uppenbar för mer konvergenta individer." (s. 58)
"(...) en kreativ individs kognitiva funktionssätt utmärks av:
1 vida kategoriseringar
2 villighet att ta risker
3 villighet att anstränga sig intellektuellt
4 hög flexibilitet" (s. 61)
"(...) undervisningsmetoder som utnyttjar elevernas förmåga till kreativt tänkande leder till effektivare inlärning än metoder som förbiser denna förmåga." (s. 101)
"(...) de högt kreativa barnen är bättre i läsning och språk, trots att skillnaderna i IK i vissa fall var så stora som 26 poäng." (s. 44)
"Divergenta eller kreativa människor visade till största delen preferenser för sådana ämnen som litteratur, moderna språk, historia och teckning, medan konvergenta människor föredrog naturvetenskapliga ämnen" (s. 45)
"Hög kreativitet ger (...) en markant förbättring av skolprestation, om IK-nivån ligger över 120." (s. 48)
"Kreativt tänkande människor har vidare kategorier - de kan se ekvivalens som inte är uppenbar för mer konvergenta individer." (s. 58)
"(...) en kreativ individs kognitiva funktionssätt utmärks av:
1 vida kategoriseringar
2 villighet att ta risker
3 villighet att anstränga sig intellektuellt
4 hög flexibilitet" (s. 61)
"(...) undervisningsmetoder som utnyttjar elevernas förmåga till kreativt tänkande leder till effektivare inlärning än metoder som förbiser denna förmåga." (s. 101)
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida