måndag, oktober 12, 2009

Ett litet förslag som alltid retar någon

På något sätt borde man kunna klämma åt alla slarviga människor som strular till det för oss andra.

Jag tänker t.ex. på alla dessa biblioteksbesökare som aldrig kan lära sig alfabetet. De orsakar en massa onödigt arbete för bibliotekspersonalen. De pengarna som det kostar att städa upp efter dem skulle kunna ha använts till inköp av flera böcker, filmer, CD-album m.m.

Jag tänker vidare på alla dessa stormarknadskunder som har plockat åt sig fel saker och sedan inte gitter ställa tillbaka sakerna där de hör hemma. De pengarna som det kostar att städa upp efter dessa slarvingar - och det är astronomiska belopp! - skulle kunna använts till flera rabatterbjudanden m.m.


Jag kan komma på flera andra exempel, men jag tror ni fattar. Varför skall vi ordningsamma människor bara behöva finna oss i att slarviga typer sabbar för oss? Om inte vi kan belönas, så borde i alla fall slarvfjollorna bestraffas. Varför inte med en sorts straffavgift? Vi kan sätta in flera vakter som bara har i uppdrag att kolla slarv. Varje gång en biblioteksbesökare eller stormarknadskund slarvar, så kommer vakten fram och skriver ut en böteslapp. Yes!

Etiketter:

2 kommentarer:

Blogger Pierre Falk sa...

Men då kan man ju betala för att slippa göra rätt. Troligtvis skulle felgörarna bli fler om beteendet bestraffades. Åtminstonne har det blivit så i andra fall.

9:19:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Jag, som uppfinnaren i Lorry: "Tänkte inte på det! Hej då!"

9:45:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida