söndag, juni 07, 2009

Några rader om "Massakern i Katyn"

Sedd:
Andrzej Wajdas film "Massakern i Katyn" beskriver ett massmord under andra världskriget. Jag kan inte hålla med om att filmen är ett mästerverk. Visst, jag kan erkänna att den är bättre än medel, men det gör den inte till ett mästerverk. Sju poäng på en tiogradig skala är en adekvat betygssättning. Jag håller med Erik Helmersson här om att filmen inte riktigt griper tag. "Kanske är myllret av rollfigurer för spretigt och ingen riktigt fördjupad - för många uniformer och namn, för få riktiga människor." Just min åsikt. Intressant är också att läsa den här artikeln om filmen. Om man tvunget skall jämföra med någon annan krigsfilm, så anser jag att Polanskis "Pianisten" är klart mera sevärd.

En slutsats man kan dra av den här anti-feel-good-filmen blir det gamla talesättet "De var lika goda kålsupare". Språk och nationalitet spelar mindre roll - vanliga människor kan bli grymma och skoningslösa bödlar under särskilda omständigheter.

En annan slutsats jag drar är att det ofta är grandiosa och storhetsvansinniga visioner som bildar själva fundamentet för massakrar. Hitler eller Stalin - skit samma. "Röda armén har kommit för att befria er" - jovisst, ta sagan om Rödluvan också.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida