onsdag, juni 03, 2009

Om skapandets psykologi

Den här boken kom ut på Wahlström & Widstrand 1971. ALMAserien var en mycket intressant utgivning och Frank Barrons "Skapandets psykologi" är antagligen en av de böcker i serien som har stått sig bäst genom åren.
Kreativitet har fascinerat mig ända sedan min ungdoms dagar. Under årens lopp har jag hunnit samla på mig en del mycket intressanta volymer i det här ämnet. Upplägget i den här boken är i korta drag tredelat:
1. Mätning av skapandet
2. Studiet av personer med hög skapande förmåga
3. Att stimulera den skapande förmågan.

Som avgörande för att skapade produkter skall vara kvalitativt högtstående nämnde Barron "(...) deras originalitet, deras användbarhet, deras validitet, deras förmåga att fylla ett behov och ytterligare en tämligen subtil kvalitet, som vi nu kan kalla 'estetisk lämplighet' eller 'elegans'. Tyngdpunkten ligger härvid på allt det som är friskt, nytt, ovanligt, sinnrikt, olikt, klokt och ändamålsenligt." (s. 13) Sic! Ingen dålig kravlista. Det är många påstått konstnärliga produkter som inte håller måttet, tänker jag.

"Konstnärlig preferens är positivt relaterad till snabbt personligt tempo, verbalt flöde, impulsivitet och öppenhjärtighet." (s. 28)

"De [mycket originella individer - min anm.] tycker om sådana sysselsättningar som skådespelarens, konstnärens, konsulns, författarens och musikerns (...)" (s. 39)

Två andra starka faktorer - förutom originalitet - som utmärker den kreativa individen är adaptiv flexibilitet - d.v.s. "(...) Förmågan att finna nya vägar för att nå en lösning (...)" och idéflöde - d.v.s. "Förmågan att snabbt producera en mängd idéer (...) Det är antalet idéer per tidsenhet som räknas." (s. 50)

Positivt korrelerade med den skapande förmågan är enligt Barron följande.
"Tänker och associerar inför nya idéer på ett ovanligt sätt; har en okonventionell tankeverksamhet (...) Är en intressant och fängslande person (...) Har en tendens att vara oppositionell och avvikande (...) Värdesätter uppriktigt intellektuella och kognitiva frågor (...) Tycks ha hög intellektuell kapacitet (...) Är själv-dramatiserande och teatralisk (...) Har ett labilt lynne." (s. 66)

Ett av många utmärkande drag hos den produktive vetenskapsmannen är "En förkärlek för ordning, metodiskhet, exakthet kombinerad med ett livligt intrese för den utmaning som motsägelser, undantag och synbarlig oordning utgör." (s. 95) Sic! Att finna ett system i galenskapen... Att bringa ordning i kaos...

"Fantasirika författare bedöms ha en genomsnitts-IQ på 165 (...)" (s. 98) Till detta skrev jag en gång "Delblanc, Gyllensten, Jersild m.fl.?". Tja, det kan man ju fråga sig. Vilka är dessa "fantasirika författare" som har en så väldigt hög IQ? Vad betyder det att vara väldigt "fantasirik" som författare? Är det att skriva böcker inom genren fantasy? Är det att ha ett brett register och kunna skriva i vilken genre som helst? Är det att klämma ur sig den ena boken efter den andra i ett flöde som inte verkar ha något slut? Inte vet jag.

Slutligen något om hur man kan stimulera den skapande förmågan: "Visionär oskuldsfullhet, en naivitet och genialitet karakteriserar den kreativa individen; om dessa kvalitéer kan odlas, så torde friskheten i uppfinningsrikedom och problemlösning öka." (s. 115)

Etiketter: , , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida