fredag, mars 20, 2009

En stor skribent har dött

En stor skribent har avlidit. Han var inte bara journalist, han var dessutom bloggare och författare. Vi hade ofta totalt motsatta åsikter, men ibland var jag helt överens med honom. Jag har länkat till hans blogg under en lång period. Det känns overkligt att han inte längre kan skriva. Jag har haft stor respekt för hans proffsighet som skribent. Hans verk var en omtumlande fläkt i det annars gråa och trista intellektuella sammanhanget. Man kunde inte gärna förhålla sig likgiltig till det han skrev. Ibland kom jag att tänka på Vilhelm Moberg - det var samma oräddhet och samma talang att skriva så att vem som helst begrep. De var dessutom ganska lika varandra när det gäller stor kroppshydda. Den store, nyss avlidne, skribenten kunde sannerligen "röra om i grytan". Många tyckte väl att han var alltför "bullrig". Det tycker inte jag. I stället kan jag önska att flera skribenter vore "bullriga".

Jag syftar - givetvis - på Kurt Lundgren. Han dog i går. Av respekt för honom skall jag nu vara passiv på denna blogg tills i morgon. Det räcker inte med en tyst minut.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida