tisdag, mars 24, 2009

De talade om läslust

Gunnar Arvidsons bok "Stör mig inte - jag läser" gavs ut av En bok för alla år 2000. Det var innan ordet "blogg" hade blivit allmänt känt. Jag är övertygad om att bloggläsandet tar tid från vanligt bokläsande. Den tid man lägger på läsande är kanske konstant, men man läser på ett annat sätt nu jämfört med då.
Fråga mig inte varför just Magnus Härenstam hamnade på omslaget. Här figurerade, förutom Härenstam och Läsrörelsens ordförande Bengt Westerberg, bl.a. följande personer.

Malin Ewerlöf, Bengt Göransson, Peter Harryson, Bo Lundgren, Lasse Lönndahl, Göran Persson, John Pohlman, Robyn och Agneta Sjödin.

Låt oss se vad några av dem hade att säga om läsning.

Bengt Göransson: "(...) jag håller praktiskt taget aldrig ett föredrag om demokrati eller kulturfrågor eller vad jag nu talar om, utan att citera någon text av Göran Tunström." (s. 31)

Peter Harryson: "(...) jag får fortfarande lustkänslor av att gå in på ett bibliotek, jag blir alldeles lyrisk av att se så mycket böcker man kan vräka sig över." (s.39)

Lasse Lönndahl: "Per Anders Fogelströms Stockholmssvit. Jag skrev till honom och tackade. Han svarade: 'Visst är det roligt för en författare att höra att orden nått fram, jag har ju ofta en känsla av att tala i en öken.'" (s. 71)

Göran Persson: "Och så vill jag nämna en bok som följt mig genom åren och som jag läser om då och då. Det är Knut Hamsuns Markens gröda, den är storslagen." (s. 100)

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida