söndag, mars 22, 2009

Arbetsliv och privatliv

Arbetsliv är en sak och privatliv en annan. Det är så irriterande när folk blandar ihop detta, t.ex. när de dömer ut en författare därför att han är en skitstövel privat. Se till verket! Strunt i privatpersonen.

Jag bevittnade när Sten Broman en gång under början av 1970-talet gick in på en biograf i Lund för att se en porrfilm. Var Sten Broman därmed en sämre programledare? Givetvis inte. Jag kände en man som var väldigt proffsig i sitt jobb - han tittade ofta på porrfilm på TV och han porrsurfade hemma. Gjorde det honom till en sämre yrkesman? Givetvis inte.

Jag tycker det är alldeles självklart att hålla isär privatliv och arbetsliv. Det blir bäst livskvalitet, menar jag, om man inte blandar ihop dem. Man mår bäst av att lämna alla tankar på arbetet bakom sig när arbetsdagen är slut. Man mår också bäst av att inte blanda in rent privata intressen i sitt arbetsliv. Om jag t.ex. porrsurfar hemma, så är det ingenting som angår mina arbetskamrater eller chefer. Det har ingenting med min yrkesskicklighet att göra. Om jag däremot porrsurfar under arbetstid på min arbetsplats - ja, då angår det i alla fall mina chefer.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida