lördag, mars 15, 2008

Kärleken kan krossa ditt hjärta

Det här är delvis apropå förra posten:
Den här biten är i mitt tycke en av Neil Youngs bästa. Texten är stor poesi. Det är så snyggt formulerat att vi kanske bara har ett enda motstycke i svensk poesi - nämligen Stagnelius' slutord i den egentligen titellösa dikt som börjar med "Vän, i förödelsens stund": "Natten är dagens mor, Chaos är granne med Gud". Hur som helst: texten till "Only love can break your heart" (som var med på Neil Youngs mästerliga soloplatta "After the gold rush") är mycket välformulerad, vacker och samtidigt djupt filosofisk.

Etiketter: ,

8 kommentarer:

Blogger Ola Claesson sa...

Jag tycker nog att After The Gold Rush är Neils bästa album. Utmärkt låtval dessutom!

4:43:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Tack! Och jag har visserligen inte hört alla hans album, men jag har svårt att tro att något överträffar After the gold rush.

11:07:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Håller med om After the Gold Rush men vill spetsa till det genom att först ställa frågan "vilken är Neil Youngs bästa låt" och besvara den: "Powderfinger". /Janne A

10:17:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

Onekligen en mycket bra låt, men min favorit är ändå "Like a hurricane".

11:57:00 fm  
Blogger Ola Claesson sa...

Om jag ska svara Like A Hurricane på den frågan vill jag nog lägga till Unplugged-versionen. Tycker den är bättre än den förvisso väldigt bra originalversionen. Annars kanske Harvest Moon.

7:56:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Nej, Ola. Där har du fel ;-) Liveversionen med Crazy Horse på dubbel-LP:n WELD är bäst.

9:40:00 em  
Blogger Jah Hollis sa...

Jag hävdar bestämt att ur-versionen av Like a Hurricane från American Stars´N´Bars är den definitiva versionen.
en.wikipedia.org/wiki/Like_a_Hurricane_(Neil_Young_song)
Sedan är det ju omöjligt att säga vilken låt och vilken skiva med Neil Young som är bäst. Det hänger helt och hållet på ens egen sinnesstämning vad som känns bäst för tillfället.

10:33:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Smaken är delad´liksom baken´Varför inte en blandskiva med många olika??

5:13:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida