lördag, februari 16, 2008

Maximera vinsten?

Det är kanske så att jag är ekonomisk idiot, men det är i alla fall en sak jag inte begriper. Hur kan man veta att man har maximerat vinsten? Frågan blev aktuell för mig när jag såg och hörde Jan Scherman bli intervjuad av Lasse Bengtsson. Scherman sade sig inte vara intresserad av att maximera vinsten. OK. Men hur kan han vara säker på att TV4 ändå inte faktiskt nådde maximal vinst? Vad är en maximal vinst? Är den på 60 % eller på 80 % eller på 300 %? Vad katten betyder uttrycket "maximal vinst"? Kan någon förklara? Är inte detta lika obegripligt som att Bob Beamon hoppade 8,90 1968? Hade han kunnat hoppa 8,95?

Etiketter:

2 kommentarer:

Blogger Jah Hollis sa...

Ett av många luddiga uttryck som finns inom den "vetenskap" som kallas ekonomi.
Uttrycket finns även inom poker, som ju har många likheter med ekonomi på hög nivå:
www.pokerspel.org/aggressivitet-for-att-maximera-vinsten.php
Jag såg nyligen ett företag i Danmark som skulle "stärka sin position på marknaden" (dom är i gratistidningsbranschen) genom att sparka hälften av sina anställda.
Så vänder man något negativt till att låta positivt.

11:43:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

Ja, snacka om att använda ord vilseledande. "Friställd" låter ju rätt snyggt - men det är lagom roligt att bli.

4:39:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida