söndag, december 09, 2007

Återfunna vykort. 2

Det här vykortet skickade mina föräldrar till mig i juli 1969. På baksidan står det: "Lövånger. Kyrkstaden. Ö. Kyrkogatan." Portot var nu höjt till 45 öre, fortfarande behövdes inte postnummer.
Mor och far körde bil (En gammal god Volvo 240, då ny) norrut genom Sverige. De kom i alla fall upp till Polcirkeln och i närheten av Piteå, det vet jag. Det var nog en resa som de länge hade längtat efter att kunna göra. Nu när jag själv är 50+ kan jag känna samma längtan. De svenska fjällen är ett av de fenomen i vårt avlånga land som efter många om och men har fångat mitt intresse.

När de skrev sin hälsning var klockan 21:50 och solen var fortfarande uppe - långt innan vi hade infört sommartid. De hade varit i kyrkan på aftongudstjänst och satt nu och drack kaffe vid värmen från den öppna spisen.

När jag hämtade in detta vykort från brevlådan ute vid gatan och läste det på vägen tillbaka in i huset, så gav jag nog inte mycket för det. Men nu, sisådär 38 år senare, känns det faktiskt ganska viktigt.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida