tisdag, oktober 30, 2007

Ny folkrörelse?

Prästen Dag Sandahl skrev i sin blogg (Länk här till höger) bl.a. om en töntig lokalradio och dess krampaktiga och IQ-förolämpande försök att underhålla "massorna". Dag skrev bl.a. följande: "Var är den intresseklubb som noterar? Är inte mitt liv värt att ta på större allvar?"

Just det!
Vi tar det en gång till: "Är inte mitt liv värt att ta på större allvar?" Det här får mig att tänka på detta evinnerliga tjat om kränkning hit och respekt dit. När debatten om Muhammedkarikatyrerna i Jyllands-Posten var som hetast, så blev Jan Myrdal tillfrågad om något därmed sammanhängande. Det han sade gick i korthet ut på att om han skulle anmäla varje gång han känner sig kränkt, så skulle han ha fullt upp med att anmäla. Ty han upplever förolämpningar mot hans intelligens varenda dag. Och jag förstår honom. Hur mycket dynga och flams och trams och nonsens och rappakalja måste man bli översköljd med? Jag säger som Michael Corleone i "Gudfadern": "Only don't tell me you're innocent. Because it insults my intelligence -- and makes me very angry..."

När uppstår folkrörelsen "Vi kräver respekt! Sluta kränka vår intelligens!"?

Etiketter:

8 kommentarer:

Blogger Bloggblad sa...

Det påminner lite om min irriation över att bli omtalad som "svenska folket".

10:26:00 em  
Blogger Spectatia sa...

Är med på den, ja...

9:52:00 fm  
Anonymous Anonym sa...

Den folkrörelsen är jag med glädje med i!

6:26:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Räcker det med fyra för en folkrörelse?

7:18:00 em  
Anonymous Anonym sa...

Fem är absolut en folkrörelse..

11:00:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Stilpoäng till Gina!

5:20:00 em  
Blogger Jah Hollis sa...

Men är vi så väldigt intelligenta egentligen?
www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=434369

3:24:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

jah hollis: Nej, du har onekligen en poäng där.

2:44:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida