måndag, september 17, 2007

Inte alla över en kam

Tidigare i dag kom vi att prata lite om hotet mot Lars Vilks. Min kollega var nu allmänt trött på allt vad religion heter. Jag tog inte upp tråden för att spinna vidare på den. Jag gör det här nu i stället.
Det är väl någonting galet med en religion där man bränner flaggor och dockor, demonstrerar på gator och torg och utfärdar dödsdomar till höger och vänster, så fort någon driver med den religionens profet? Men hur många religioner gäller det, egentligen? Hur många borde i så fall inte ha blivit dödsdömda därför att de har ritat karikatyrer av Moses, Aron m.fl. judiska förgrundsgestalter? Hur många borde inte med samma galna logik ha blivit dödsdömda därför att de har hånat Jesus? Hur många borde inte på samma sätt ha blivit dödsdömda därför att de har förlöjligat Buddha? Etc. Men har vi läst om eller hört talas om sådana dödsdomar i modern tid? Svar: Nej. Det är väl bara islam av alla religioner som har sådana utövare som är så totalt intoleranta och så fyllda av hat att de är beredda att spränga sig själva i luften för att döda människor som inte tror på Den Stora Saken - eller? Rätta mig om jag har fel - utan att döda mig, tack.

Etiketter:

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Tror nog att man kan hitta den typen av religiösa utövare lite här och var dessvärre. Intoleranta människor finns det gott om.

Fast helt ärligt förstår jag inte varför man måste hålla på att rita karikatyrer om det nu finns så lättstötta människor som reagerar. Det kommer ju inget gott ur det iaf.

10:01:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Jo, intoleranta människor finns det var som helst. Men ibland är de dessutom extremt lättstötta.

10:13:00 em  
Blogger Jah Hollis sa...

Karikatyrer har vi bland annat för att ta ner makten på jorden. Ska vi smyga på tå för alla "lättstötta" får vi det väldigt besvärligt tror jag.
Jag tänker alltid på Fritiof Nilsson Piratens ord: Skriver man om en synål är det alltid någon enögd djävel som känner sig utpekad.
Man kan inte "visa hänsyn" in absurdum till allt och alla. Då utplånar man sig själv.

12:47:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

Piraten var klok. Men man måste inte framkalla bråk i onödan. Vissa företeelser är det bättre att man behandlar med likgiltighet. Att söka strid för stridens egen skull är inget jag tror på.

9:27:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida