lördag, juni 30, 2007

Klink it again, Sam

Vi har ett piano som inte används så ofta. Jag tänkte råda bot på det nu under semestern. Glad i hågen lånade jag därför denna bok:
Jag har kunnat spela piano ganska hyfsat. Ja, det vill säga efter noter. Jag är en plåga för min omgivning när jag improviserar. Men en gång i tiden kunde jag spela Jan Johanssons "Visa från Utanmyra" utantill och felfritt. Chopins "Preludium i e-moll" (som Serge Gainsbourg och Jane Birkin använde till "Jane B." - baksidan till "Je t'aime... moi non plus") behärskade jag också efter mycket korvstoppning. Ja, så kunde jag väl något Mozartpreludium också, men det blev aldrig så mycket mera.

Nu skall det bli räfst och rättarting. Den här boken borde kunna inspirera mig - med sådana "låtar" som Bachs "Air on the G string", Vivaldis "Hösten" (tredje satsen), Saties "Gymnopedie no. 1", Händels "Hallelujah Chorus" och Beethovens "femma".

Skönt att jag bor i villa... Jag minns den tiden då jag bodde i lägenhet och försökte lära mig spela tenorsaxofon - jag övade "Mary had a little lamb" med en handduk i saxofonen för att inte störa grannarna. Under en termin gick jag så hos ABF och så småningom kunde jag "Yesterday" felfritt. Men om man ville fortsätta spela ännu en termin så måste man köpa en saxofon. Där sade min plånbok "Stopp!". Så, nu skall jag klinka på piano utan att störa grannarna.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida