söndag, maj 13, 2007

En gudomligt bra dokumentärfilm: "Drömmen om det goda livet"

Den som påstår att det bara visas strunt på TV har ingen koll. Av en slump slog jag på TV:n bara för att se vad som pågick. Jag blev fast. Man visade ett TV-program i repris och det programmet tillhör nu det absolut bästa jag någonsin sett - alla kategorier. Det skall visas i ännu en repris den 17 maj. Missa inte det!

Programmet heter "Drömmen om det goda livet" och ingår i k-special. De två huvudsakliga upphovsmännen bakom det heter Ebbe Gilbe och Thomas Frantzén. Det handlar om Rügen. Programmet är banne mig genialt. Lite drömmande, poetiska och filosofiska dagboksanteckningar blandas med rena faktaupplysningar. Ebbe Gilbe läser ur dagboken och Anja Schmidt läser fakta. Båda läser gudomligt bra - på olika sätt. Men gemensamt för dem är den totalt klanderfria artikulationen. Kan man bli kär i en röst, så har jag nu blivit kär i Anja Schmidts röst. Vidare: fotot är utomordentligt vackert och musiken passar alldeles ypperligt in i sammanhanget. Mina ord räcker inte till för att hylla detta på ett rättvist sätt. Jag blir stum av fascination. Läs därför även detta - skrivet av den alltid pålitlige Leif Furhammar.

Varför heter programmet som det gör? Jo, det beskriver en utopi. Bättre än så här blir en dokumentärfilm aldrig, mina vänner!

Här har du en länk till det. (Knappt en timme.) Men den länken fungerar inte i all oändlighet. Passa på nu!

Etiketter:

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Tack för att du nämnde att det var Anja Schmidt som läste! Jag tyckte jag kände igen hennes röst. På svt:s sidor nämndes hon inte alls!

9:50:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

Tack för ditt tack! Hennes röst är fantastiskt vacker.

4:29:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida