onsdag, april 04, 2007

Will Hunting

I går var den här filmen en DVD-bilaga till Aftonbladet. Jag slog till och köpte den. Det var inget impulsköp som jag fick mardrömmar av. Det handlade bara om tio kronor.

Detta är en av mina favoritfilmer. Jag instämmer med det mesta i den här recensionen. Men vad jag särskilt uppskattar är den goda dialogen. Det finns några scener där dialogen har en osedvanligt hög kvalitet. En sådan scen är den i parken vid den lilla insjön (om jag minns rätt). Samtalet på parkbänken är mycket klokt. Om det hade skrivits på rytmisk vers hade man nästan kunnat tro att Shakespeare varit upphovsmannen. En annan scen med begåvat snack är ju scenen där huvudpersonen (mattegeniet) gör processen kort med en student som tror han är så himla briljant. Jag hade varit väldigt skadeglad om jag hade kunnat platta till vissa personer på samma sätt. Några exempel på filmens smarta prat finner du här.

Men tro nu inte, att den här filmen bara är till för cineaster som får ståpäls av kvicktänkt dialog. Nej, filmen har fler kvaliteter än så. Se den!

Etiketter:

2 kommentarer:

Blogger Madicken sa...

Har köpt, ska se. Undrar bara när..

2:19:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Någon gång i påsk, kanske? Helgen är lång - inte bara fredagen.

8:34:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida