tisdag, mars 06, 2007

Musik för folket?

Stereoanläggningar blev sakta var mans egendom medan jag växte upp. Det Bästa hade redan länge gett ut snuttar ur böcker i "Reader's Digest" och så tänkte man väl att det var läge för en sorts "Listener's Digest". Jag vet inte om Det Bästa hade någon folkbildningsvision, men lite bidrog man väl i alla fall. Faran med samlingar är dock att man stannar där. Man måste givetvis gå vidare. Samlingar skall bara vara aptitretare. Och så fungerade de faktiskt på mig - dessa två samlingar. Jag blev nyfiken på klassisk musik och ville höra mera. Och så har det fortsatt - nu i snart 50 år.

Den här första samlingen nedan kom ut 1959 och innehöll "Greatest hits" av Bach, Händel, Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert, Mendelssohn, Brahms, Franck, Tjajkovskij, Schumann, Chopin, Sibelius, Grieg, Dvorak, Richard Strauss, Johann Strauss d.y., Wagner, Stravinskij, Debussy, Berlioz, Verdi, Rossini, Bizet och Rimskij-Korsakov. Några stycken i innehållsförteckningen är markerade med kryss. Jag antar, att det var jag själv som kluddade dit kryssen framför stycken som jag tyckte bäst om, trots att skivsamlingen inte var min. Mozarts 40:e symfoni, Schuberts 8:e dito ("Den ofullbordade"), Chopins "Sylfiderna", Sibelius' "Finlandia", Griegs "Peer Gynt", Stravinskijs "Våroffer" och Rossinis uvertyr till "Barberaren i Sevilla" var alltså mina favoriter. God smak hade jag redan som liten...
Den andra samlingen här nedan är daterad 1963 och den har ett lite annorlunda urval. Chopin, Liszt, Brahms, Dvorak, Wagner, Grieg, Mendelssohn, Tjajkovskij, Bizet, Mozart, Haydn, Richard Strauss, Berlioz, Sibelius, Debussy, Franck, Ravel, Prokofieff och Stravinsky är de kompositörer som representerades i nu nämnd ordning. Många namn känner vi alltså igen, men här är musikstyckena andra. Om jag nu skulle välja några favoriter får de bli Dvoraks 9:e symfoni ("Från Nya Världen"), Haydns 104:e symfoni och Tjajkovskijs pianokonsert nr 1. Odödligt vackert och mäktigt.
Hur värderas dessa LP-skivor nu? En snabb titt i eBay avslöjar, att den första samlingen om 12 vinylplattor kanske klubbas för ett par dollar. Så var det med de mästerverken...

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida