torsdag, december 07, 2006

Monty Pythons tappra riddare

Vad vore livet utan Monty Python? Väsentligt mindre roligt. Jag kan inte riktigt begripa mig på människor som inte kiknar av skratt när de ser samma scener som jag får skrattanfall av. Tänk så många torrbollar det finns. Nå, det här är min personliga favorit bland alla Monty Python-filmerna:
Den måste gå till filmhistorien som en av de allra roligaste filmer som har gjorts. Denna scen som återges på omslaget här ovan är ju nästan värd entrébiljetten bara den. Dialogerna i filmen är makalösa, intrigen är en fullträff, skådespelarinsatserna är utan konkurrens. Många scener var helt unika för Monty Python-gänget - de hade varit helt otänkbara i någon annans karriär. Efteråt har de blivit mindre unika, ty Monty Python har haft många efterapare genom åren.
Jag älskar dösnacket om svalorna, jag diggar fråga-svar-scenen vid Dödens bro, jag hissar scenen med den fruktansvärda kaninen, jag hyllar när de låtsasrider och slår halva kokosnötter mot varandra... etc. Kort sagt: jag älskar hela denna film. Betyg? En femma på en femgradig skala.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida