fredag, augusti 04, 2006

Äckligt

I går kväll zappade jag ibland över till "Uppdrag granskning", men jag blev så irriterad att jag snabbt zappade tillbaka. I dag ville jag kolla vad jag egentligen missade. Därför gick jag hit och såg programmet i repris via datorn.
Jag blir bara så himla förbannad att jag inte riktigt vet hur jag skall formulera mig. Det är så jävla äckligt. Dessa gubbar - och kärringar - som är så snuskigt giriga kan inte ha någon moral. Först skall de ha en orimligt hög lön, sedan skall de ha bonus oavsett prestation, ovanpå det skall de ha absurda optioner och som grädde på moset skall de ha sanslösa pensioner även om de rullar tummarna.
Electrolux gick dåligt, så man sparkade 162 anställda i Sverige den 24 april och flyttade jobben till Polen. På detta tjänade man kanske 40 miljoner. Samtidigt fick 160 av bolagets chefer c:a 185 miljoner i bonus. Rim och reson?
En del av de intervjuade självgoda, pompösa och inflytelserika personerna gjorde väldigt retfullt intryck på mig. De andra av dem verkade mindre begåvade. Antagligen tvivlar ingen av dessa cyniska personer någonsin på systemet. Var och en är nog övertygad om sin egen höga förträfflighet. Ingen av de inblandade pösmunkarna (som ibland påminner om övergödda grisar) verkar kunna se det sjuka.
Det är inte konstigt om många vanliga människor skiter i jobbet, maskar och myglar, börjar för sent och slutar för tidigt - och super sig fulla på helgerna. Varför skall man anstränga sig? Cheferna lägger ju ändå beslag på allting. Den genomsnittlige knegaren får vara nöjd om h*n får ett par procents löneökning. Och regeringen - oavsett sammansättning - ser mellan fingrarna.
Ge mig en spypåse.

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Keep up the good work
» » »

3:56:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida