torsdag, augusti 03, 2006

Bra val av skådespelare

Respekt! Vi skall vara väldigt tacksamma för mycket, bl.a. bra extramaterial till filmer. (Det mest frikostiga i den vägen som jag känner till är extramaterialet till Roy Anderssons "En kärlekshistoria". Tack!) Jag ser mig inte själv som en filmnörd, men när det kommer till "Gudfadern" - då kan jag vara nördig. Del I och II blir jag sannolikt aldrig någonsin trött på. Enligt min mening går de inte att överträffa. Till väldigt stor del beror det på denne man - här på omslaget till DVD-boxens extramaterial:
Francis Ford Coppola bakom kameran. Han hade odds emot sig. Ingen visste riktigt vem han var. Producenterna ville ha andra skådespelare. Man tyckte, att Ryan O'Neal eller Robert Redford borde passa i rollen som Michael Corleone. Man lät t.o.m. Martin Sheen provfilma. Och Marlon Brando som Vito Corleone? Kommer aldrig på fråga! tyckte man.
Vi skall vara evigt tacksamma att Coppola var så envis. Han hade bestämt sig: Marlon Brando skulle spela Don Vito och Al Pacino skulle spela Michael. Basta. Vad blev resultatet av hans envishet? Jo, bl.a. två skådespelarinsatser som för evigt har gått till filmhistorien som något av det bästa skådespelare kan prestera.
Det här får mig att tvivla på producenter och andra som påstår sig veta vad som "slår" bäst. Hur är det med rekryteringsföretag? Hur kan vi vara säkra på att de gör ett bra jobb? De är ju skyddade från insyn.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida