söndag, februari 07, 2010

Föräldrafritt

Äldsta dottern skulle ha födelsedagskalas och ville ha "FF". Föräldrarna åkte således bort och tog in på hotell. Det passade egentligen bra, eftersom pappa (jag) skulle iväg på något som jag antagligen återkommer till i någon senare bloggpost.

Nå, det är alltid intressant att bo på hotell och ha sinnena vakna. En sak som jag hakade upp mig på var uppåt- och nedåtpilarna utanför hissarna. Jag vet inte om det är kristallklart för alla andra, men för mig är det otydligt. Jag menar att en nedåtpil i det sammanhanget kan betyda två helt olika saker - men resultatet kanske blir det samma... Så här: nedåtpilen kan betyda att hissen kommer ned uppifrån någon våning ovanför. Den kan lika väl betyda att hissen åker först upp till dig som väntar, så att du sedan kan åka ned. Nedåtpilen kan betyda: "Tryck på denna knapp om du vill att hissen skall komma ned till dig" eller kan den betyda: "Tryck på denna knapp om du vill åka hissen ned". Om det finns två hissar bredvid varandra men bara en nedåtpil och en uppåtpil som gäller för båda hissarna, så kan detta verka förbryllande. Om den ena hissen är på bottenvåningen och den andra hissen är på t.ex. femte våningen och du själv befinner dig på tredje våningen och vill ut ur hotellet och helst av någon anledning vill använda hissen till höger - vilken knapp skall du i så fall trycka på? Spelar det någon roll? Kommer någon hiss ändå till dig? Förstår ni mig? Vart vill jag komma med detta resonemang? Jo: man kan nästan aldrig vara tillräckligt tydlig. Det är bättre att vara övertydlig än att vara otydlig. Det kan finnas stollar som jag som lyckas tolka saker och ting på motsatt sätt än vad som var meningen. Den som hittade på detta med nedåt- och uppåtpilarna utanför hissarna trodde säkert att h*n var jättetydlig och superpedagogisk, men då räknade h*n inte med mig.

En annan sak som jag hakade upp mig på var något som har med attraktion att göra. Jag lade märke till en mycket vacker ung kvinna som åt frukost samtidigt som vi. Hon var förtrollande vacker - tills jag hörde henne tugga. Det finns inte mycket som är lika avtändande eller oattraktivt som lätet av smaskanden.

En tredje sak som jag hakade upp mig på var avsaknaden av skohorn. Om man på hotellet är rädd för att skohorn skall stjälas, så kan man ju ganska enkelt se till att skohorn är fastkedjade i väggen. Jag anser hur som helst att skohorn (med långa skaft) bör finnas på hotellrum.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida