söndag, februari 21, 2010

En listfull bok

Den här boken (från 2006) kan man se som ett intressant komplement till Guinness rekordbok. Men Guinness rekordbok (i fortsättningen Gr) är ju en årsbok och den här boken har mig veterligt bara kommit ut i denna upplaga.Här förekommer inte så tokiga rekord som i Gr. Allting bygger här på tio-i-topp-listor i så skilda ämnen som "Universum & Jorden", "Livet på Jorden", "Människans värld", "Kultur", "Musik", "Teater & film" m.m.

Många fakta är av naturliga skäl oföränderliga över tiden. Man ändrar t.ex. inte i första taget rangordningen mellan himlakropparna i vårt solsystem. Många andra listor blir inaktuella från upplaga till upplaga om boken - som Gr - hade varit en årsbok.


De listor som jag är mest intresserad av gäller ämnen som jag vanligtvis intresserar mig mest för. Således kollade jag särskilt in listor som berör böcker, musik, film och en del annat. Man kan bli förvånad.

Visste ni t.ex. att soundtracket till "Bodyguard" hamnade på fjärde plats bland alla tiders mest sålda album - före sådana album som t.ex. Fleetwood Macs "Rumours" och The Beatles' "Sgt Pepper (...)"?


Visste ni att Johnny Mathis' "Johnny's greatest hits" är det album som har legat näst längst (490 veckor) på albumlistan i USA - endast passerat av Pink Floyds "Dark side of the moon" (741 veckor)?


Visste ni att den mest lönsamma filmen genom tiderna är "The Blair Witch Project" - med en budget på 35.000 US dollars och bruttointäkter på mer än 248 miljoner US dollars?


Visste ni att Indien har fem av de tio största universiteten i världen?


Visste ni att Ryssland har flest TV-stationer?

Visste ni att Mel Gibson var den skådespelare som tjänade ojämförligt mest - 185 miljoner US dollars - år 2005?

Etc. etc. Denna bok är nödvändig för alla som brukar gilla Gr.

Etiketter: ,

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Johnny Mathis??? (vet inte ens hur han låter. Och jag är ändå musikvetare.)
Vilken är världens mest sålda bok? Bibeln! Näst mest sålda? Jag tror det var Maos lilla röda! (1 miljard kineser. Och alla hade den.) Varför finns det ingen bok med dom som var FÖRST? (intresserar mig mer.) Vem var först i Amerika? (indianerna hahaha.) Vem upptäckte bakterier? (Pasteur.) Vem uppfann blixlåset? (Blixt Gordon.) (nä jag skämtar.)
Vem uppfann den första datorn? (har glömt vad han hette. Men han var tysk. Och det skedde 1935.) Vem skrev den första rocklåten? (helt klart Povel Ramel. Sjöngs 1953 av Alice Babs i en film.)
Vem födde fram den första människan? (hahaha that´s a tricky one.) (om nån undrar är jag en gammal proggtjej på 61 år.)

10:46:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida