Tramsig reklam
När jag åker buss kan jag nästan inte undgå att se tramsiga reklambildspel. Ett av dessa nervpåfrestande fenomen är en slinga om en skola. Olika bilder flimrar förbi med texter som:
"Skolan mitt i stan", "Modern utbildning", "Glädje", "Studier" och "Öppen för alla". Det är ungefär lika klargörande som "Tak", "Golv", "Väggar", "Korridorer" och "Trappor". Är det att profilera sig? Det finns flera skolor som kan kalla sig "Skolan mitt i stan". Det är inte heller särskilt originellt att bedriva "Modern utbildning" och "Studier". "Glädje"? Går man i skolan för att bli glad? "Öppen för alla"? Snicksnack. Vem som helst kan inte komma in på den skolan.
Det blir ofta töntigt när man gör reklam för offentlig verksamhet som om det vore vilken köp-slit-och-släng-vara som helst. Sälja och köpa - det är allt livet går ut på!
"Skolan mitt i stan", "Modern utbildning", "Glädje", "Studier" och "Öppen för alla". Det är ungefär lika klargörande som "Tak", "Golv", "Väggar", "Korridorer" och "Trappor". Är det att profilera sig? Det finns flera skolor som kan kalla sig "Skolan mitt i stan". Det är inte heller särskilt originellt att bedriva "Modern utbildning" och "Studier". "Glädje"? Går man i skolan för att bli glad? "Öppen för alla"? Snicksnack. Vem som helst kan inte komma in på den skolan.
Det blir ofta töntigt när man gör reklam för offentlig verksamhet som om det vore vilken köp-slit-och-släng-vara som helst. Sälja och köpa - det är allt livet går ut på!
Etiketter: Begreppsförvirring, Reklam
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida