måndag, januari 11, 2010

Dumt uttryck: Ny och fräsch

Ibland lyssnar jag på radio när jag kör bil. Och ibland hamnar jag lyssnande på en reklamfinansierad kanal. Jag måste sluta med det. Det är bara själsdödande. Detta ständiga forcerade dösnack om allt och ingenting. Det senaste i den där radiokanalen som kan ge mig hjärnblödning är det dumma uttrycket "Ny och fräsch" - eller "Nya och fräscha" eller "Nytt och fräscht". Det händer aldrig att de där papegojorna säger enbart "Ny" eller enbart "Fräsch". Nej. De två orden måste alltid uttalas tillsammans. Om någonting är nytt, så är det alltså även - alltid! - fräscht. Nästa gång jag hör det uttrycket, så får jag förmodligen ett nervöst sammanbrott.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida