onsdag, oktober 21, 2009

The Beatles relistened

Nu har jag börjat lyssna på Beatles-boxen med de remastrade studioalbumen. Att Beatles var bra visste jag ju innan. Det är lika uppenbart som att solen är rund. Men det som slår mig - åter igen - är hur fantastiskt duktig denna grupp var på att utveckla sig. Jag var ju själv s.a.s. med när det begav sig. När de var som störst var jag tonåring. Vi följde med ohejdbar nyfikenhet minsta nyhet kring denna fabulösa kvartett. De fick alltid mest uppmärksamhet. Alla andra hamnade i skuggan.


Och nu - när minnet fräschas upp vid dessa återupptagna bekantskaper - slår det mig också att The Beatles troligen är den grupp i popmusikens historia som har haft de vassaste, smartaste, mest originella och mest oemotståndliga förstatakterna på sina låtar. Tänk bara på "Help!", så förstår du nog vad jag menar. Tag "Back in the U.S.S.R." som ett annat exempel och du kanske håller med mig om att Pink Floyd måste ha inspirerats av "beatlarna". Och vem kunde undgå att påverkas? Ett sådant massmedialt genomslag som dessa Liverpool-grabbar fick hade aldrig tidigare skådats.

Den 21 oktober 1965 höll de på med inspelningen av "Rubber Soul". Här började vi i publiken undra var gränsen kunde gå. "Vad skulle de hitta på nästa gång?" var en mycket vanlig fundering. Tja, sedan kom "Revolver" och sedan kom... Behöver jag fortsätta? Nej. Resten är, som man säger, historia. Vi kommer förmodligen aldrig i vår livstid uppleva något liknande.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida