måndag, oktober 19, 2009

"Finkulturen" igen

Vad är det som gör att så många "går i gång" på just begreppet kultur? Alla är väl överens om att det finns vissa bilar som är bättre än vissa andra bilar? Alla är väl överens om att viss fotboll är bättre än viss annan fotboll? Alla är väl överens om att vissa stereoanläggningar är bättre än vissa andra stereoanläggningar? Alla är väl överens om att hellre bli opererad av en professionell kirurg än av en älgjägare? Alla är väl överens om att geparder springer fortare än sköldpaddor? Etc.

På liknande sätt är det lika uppenbart att vissa författare skriver bättre än vissa andra författare. På liknande sätt är det lika tydligt att vissa musiker är skickligare än vissa andra musiker. På liknande sätt är det lika klart att vissa regissörer gör bättre filmer än vissa andra regissörer. Vad är problemet?

Skulle jag gå och dränka mig för att någon har större hus än vad jag har? Skulle jag gå och hänga mig för att någon har en finare bil än vad jag har? Skulle jag gå och skjuta mig ett skott i huvudet för att någon är snyggare än vad jag är? Svar på alla frågorna: Nej! Så: Vad är problemet?

Vill Göran Hägglund och hans nickedockor avskaffa allt det de betraktar som snobberi kring kultur? Vill de tysta ned alla recensenter som höjer vissa kulturyttringar till skyarna och fnyser på näsan åt andra kulturella alster? Vill de avskaffa all sorts negativ kritik när det gäller litteratur, film, teater, musik, konst etc.? Vill de att all sorts kultur skall betraktas som lika bra? Är det det de vill? Varför inte då gå hela vägen och påstå att en ann är så god som en ann - i alla möjliga sammanhang? Varför anlita en yrkeskirurg? Första bästa granne kan väl lika gärna operera mig?

Nej. Jag säger så här: Tackom och lovom för alla kultursnobbar som vet vad de pratar om! Tackom och lovom för alla dessa upplysta figurer som hjälper mig att se ljuset! Och nu är jag inte ett dugg ironisk. Detta menar jag på fullt allvar. Jag ser upp till och respekterar alla dessa recensenter och kritiker i TV, radio, press och annorstädes som har läst, lyssnat, studerat, granskat och jämfört - så att jag slipper gå på en massa onödiga nitar. Om t.ex. en bok har fått genomgående dåliga recensioner av Hägglunds "kulturelit", så undviker jag den boken. Och omvänt: om en bok hyllas av en enig kritikerkår - ja, då skall jag försöka läsa den boken!

Etiketter: ,

1 kommentarer:

Blogger Pierre Falk sa...

Du går igång på det där. Det gör egentligen jag också. Men samtidigt hoppas jag att Hägglund med sina vrickade utspel om verklighetens folk tar populiströster från SD. Om så är fallet får han hjärna hålla på med sitt publikfrieri.

10:44:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida