söndag, oktober 25, 2009

Både Darwin och Gud

Vi måste inte välja mellan Darwin och Gud. De går att förena. Det bevisas av denna bok: Francis S. Collins' bok "Evolutionens Gud" (Amerikanska originalet 2006, sv. uppl. 2009) är en förträfflig bok skriven av en, f.d. ateistisk och numera troende, naturvetare. På pärmens baksida kan vi läsa bl.a. detta: "Han är en av de mest framstående forskarna i studiet av DNA. Han är läkare och fil. dr och var tidigare chef för National Genome Research Institute i USA." Jag vet inte hur det är med dig, men jag blir i alla fall imponerad av en sådan CV och får ett visst intresse av att ta reda på vad en sådan person kan tänka och tycka om Gud och evolutionen.

Boken är på c:a 200 sidor plus ett appendix på c:a 30 sidor. Bokens tre stora delar handlar om "Avgrunden mellan naturvetenskap och tro", "Den stora frågan om människans existens" och "Vetenskapstro och gudstro". Första kapitlet heter "Från ateism till tro". Collins' forskning ledde honom till tro. Där fick du något att bita i, Sturmark.

Collins tror på Gud samtidigt som han är överbevisad om att Darwin hade rätt. Hur går det ihop? Utesluter inte evolutionsteorin Guds existens? Nej! Men innan vi går närmare in på det, så låt mig påminna om Galileo Galilei. "Galileo förblev starkt troende ända till sin död. Han fortsatte att hävda att vetenskaplig utforskning inte bara var acceptabel utan en ärofull sysselsättning för en troende. I ett känt uttalande som skulle kunna bli ett motto för våra dagars troende forskare, sa han: 'Jag känner mig inte förpliktad att tro att den Gud som skänkte oss förstånd, förnuft och intellekt har avsett att vi ska avstå från att bruka dem.'" (s. 143)


Mot slutet av boken går Collins igenom de alternativa förhållningssätt som finns:
1. Ateism och agnosticism (När vetenskap spelar ut tro)
2. Kreationism (När tro spelar ut vetenskap)
3. Intelligent design (När naturvetenskapen behöver gudomlig hjälp)
4. BioLogos (Naturvetenskap och tro i harmoni)

Han lyckas övertyga mig om att alternativ 4 - som även kallas teistisk evolution - är det mest logiska och det jag sympatiserar mest med. Således: Darwin hade rätt om evolutionen, men det utesluter inte Guds existens. "Till och med Albert Einstein såg hur mager en rent naturalistisk världsåskådning är. Han valde sina ord med omsorg och skrev: 'Naturvetenskapen är lam utan religion, religionen är blind utan naturvetenskap.'" (s. 203) Man kan med visst fog påstå, att Isaac Newton hade en liknande uppfattning.

Summa summarum: Det är inte på minsta sätt stolligt att samtidigt tro på Darwin och Gud.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida