söndag, februari 15, 2009

Några rader om "Maktens rus"

Sedd:

Jag hade hoppats att kunna skriva något i stil med "En gammal mästare i farten" om Claude Chabrols film "Maktens rus". Det kan jag ju fortfarande göra: "En gammal mästare i farten". Se. Det var inte svårt. Men det säger inte mycket. Ty här märks inte mycket av det forna mästerskapet.

Man sitter och väntar på att spänningen skall infinna sig. Det gör den - så småningom. Men just då slutar filmen! Jag kan inte påminna mig att jag har sett en film med ett snöpligare slut. Just när jag tänkte: "Nu jädrar i min låda - nu blir det dramatik!" - plupp, så var det slut.

Kritikerna vacklade lite hit och dit. Själv ger jag den här filmen en tvåa på en femgradig skala. En klar besvikelse. Det finns egentligen bara en bra sak med den här filmen - och det är Isabelle Hupperts skådespel.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida