lördag, februari 14, 2009

Larmar och gör sig till

Vissa män från vissa kulturer har väldigt svårt för att ta någon som helst order från en kvinna. Följande lär vara en sann historia.

***
Butik skall stänga kl 20:00. När personalen håller på att packa ihop och gå hem för dagen, så hörs och syns en man vid entrén. Klockan är nu mer än 20:00. Han bankar på dörren och larmar och gör sig till. En kvinna ur personalen går fram till dörren och talar genom den. Hon påpekar vänligt att affären har stängt och att han kan komma tillbaka en annan dag. Då blir han ännu mera högljudd och bankar nu ännu mera aggressivt på dörren. Personalen ser då ingen annan lösning än att släppa in mannen. Så fort han har kommit in, så stirrar han kvinnan in i ögonen och säger - fly förbannad - på bruten svenska:
- Du ska visa mej respekt!
***

Ständigt detta evinnerliga tjafsande om respekt... Och ständigt denna nedlåtande attityd mot kvinnor... Vad är det med dessa män?

Etiketter:

2 kommentarer:

Blogger Jah Hollis sa...

Jag antar att någon, direkt eller indirekt, har lärt dom att det är så det funkar mellan män och kvinnor.
Äkta respekt kan man väl bara få genom att själv också visa det. När det talas om respekt i dag tycks det mest handla om att någon vill sätta sig i respekt genom att inte visa andra respekt.
Om du förstår vad jag menar, liksom, typ. :-)

1:29:00 fm  
Blogger Thomas O. sa...

Ja, jag förstår vad du menar. Tragiskt och beklämmande vill jag kalla sådant beteende - om jag skall uttrycka mig försiktigt.

3:56:00 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida