torsdag, januari 29, 2009

"Låt bli att titta då!"

Det är irriterande med folk som inte tål sådana surdegar som jag. De har nämligen ofta fel i sak men kan inte själva inse det. (Jag har ju alltid rätt ;-)

Exempel? Ja: i dag på bussen visades reklam. Det var stillbilder och filmer om vartannat. Det gick ett varv, så gick det ett varv till, så gick det ett varv till, så gick det ett varv till i en oändlig röra. Jag fann det hela ganska odrägligt. Om jag då hade framfört negativ kritik i bussen så att alla kunde höra, så hade det - lika säkert som att tyngdlagen tvingar ned fallande materia mot Jordens yta - kommit någon kommentar i stil med: - Låt bli att titta då!

Hur begåvat är det på en skala? Inte särskilt. Med samma logik kan vi spela upp följande dialoger.

- Jag hatar den där retfulla truddelutten som Hemglass kör omkring med.
- Håll för öronen då!

- Jag hatar den äckliga doften av sur tång på stranden.
- Låt bli att gå vid stranden då!

- Jag hatar dagstidningar som har mera annonser än redaktionell text.
- Låt bli att läsa dem då!

Etc. Ni fattar. Med den logiken kan man ju acceptera vilket skit som helst. Det är "bara" att undvika det. Men det är inte så "bara" att undvika det när vi bombarderas med det hela tiden överallt. Skulle mina belackare "gilla läget" om de t.ex. åkte buss med ruttnande lik ombord? Jag skulle då kunna säga:
- Det är bara att titta åt något annat håll och hålla för näsan. Vad är problemet?

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida