fredag, oktober 03, 2008

En indiansk morgonsång

Jag har alltid varit intresserad av indianer - och då i synnerhet de nordamerikanska. Många gånger har jag tänkt, att världen antagligen hade varit en bättre plats att leva i om indianerna hade fått vara i fred "over there". Vad skulle vi vita dit och härja för? När jag hade läst Dee Browns bok "Begrav mitt hjärta vid Wounded Knee" föddes på allvar mitt förakt för den vita rasens äckliga och fascistiska beteende mot indianerna. Vi har skaffat mycket av vårt välstånd genom mord, stöld och - jo - terror, bl.a. mot indianer. Om jag någonsin skall skaffa mig en tatuering, så blir det en med indianmotiv.

När jag långt senare var med i en lite suspekt bokklubb dök det upp ett för mig oemotståndligt erbjudande om ett CD-album. Det innehöll heliga indianska sånger.
Jag tror inte, att någon av de här förekommande sångerna finns på You tube, men här är en annan som kan påminna om dem:
Alla bilderna har inte anknytning till just cherokeestammen - de är tagna från olika stammar.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida