söndag, december 16, 2007

Alltför mycket av allting

Jag har svårt för skådespelare som sjunger. I mina öron låter det nästan alltid hemskt. Skådespelare skall inte tro att de blir bra sångare bara för att de kan artikulera tydligt.
Särskilt hemskt låter det när Jan Malmsjö sjunger. Han är visserligen en bra skådespelare. Det vill jag inte förneka. Han var perfekt i rollen som den motbjudande prästen i "Fanny och Alexander". Men han skall inte sjunga. Vad var "Hej clown" för bottennapp? Varför sjöng han "Jul i Gamla stan"? Varför "Under alla broar"? Varför "En sång en gång för länge sen"? Varför "Bygga upp ett stort berg"? Varför "Puff en pappersdrake"? Allt blev lika hemskt. Jag får äckelkänslor. Han är bara alltför mycket. Han betonar varje stavelse som om det gällde livet. Han har skorrande r, han säger ofta ö i stället för e etc. Det är odrägligt att lyssna på honom när han sjunger. Det är bara "too much of everything".

Etiketter:

4 kommentarer:

Blogger Hosanna sa...

Fast nu håller jag inte med dig. Jag tycker inte att han är så usel och en skådis jag älskar att lyssna till är Cecilia Frode och har hon prickat in en enda rätt ton under ett framträdande så är det otroligt *ler*

7:49:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Jag kan härma Jan Malmsjö så att alla förstår hur mediokert han sjunger.

8:50:00 em  
Blogger M sa...

Tack för att du rett ut det jag aldrig förstått. Varför man får äckelkänslor av Malmsjös sång. Håller med, det är verkligen vidrigt. Köpte en samlingsskiva med julsånger...där han är med...URK!

4:11:00 em  
Blogger Thomas O. sa...

Tack för medhåll! Då är jag inte ensam.

12:04:00 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida